Kenia week 1

8 september 2019 - Embu County, Kenia

Maandag 2 september 2019

Vandaag moest ik om 08:00 beginnen. Ik was gister vroeg gaan slapen want was erg moe van de hele reis. Ursula degene die ook in het gasthuis zit zou samen met mij naar het kantoor lopen want ik wist niet waar het was. Toen we eenmaal aankwamen bij het kantoor was Willem in gesprek, dus werd ik doorgestuurd naar Shirlyn (de persoonlijke assistente van Willem). Die heeft me voorgesteld aan iedereen hier op het kantoor. Ik had best wel moeite met hun namen omdat de meeste erg zacht en binnensmonds praten. Daarna moest ik wachten op Monica.

Ik heb ongeveer 15 minuten moeten wachten en toen nam Monica (HR) mij mee naar de bovenste etage waar een vergaderzaal is. Daar heb ik een presentatie gekregen van 45 minuten over alle regels van de farm. Van wanneer je zwanger bent tot aan je dood gaat en wat er dan gebeurt. Daarna heeft ze me een deel van de farm laten zien. Waar ongeveer 60% van de werknemers woont. Ook hebben ze een peuterspeelzaal op de farm daar zijn we ook nog even langs geweest zo lief!

Ik heb Willem ook nog even gesproken vooral over de algemene dingen zodat als ik ergens naar toe wil ik weet aan wie ik moet vragen voor het vervoer enzo. Hij is er zelf bijna heel oktober niet omdat hij dan op vakantie is maar Kirima neemt het voor hem over. Dat wordt ook mijn begeleider en als er iets is wat hij niet kan oplossen doet Willem het.

Daarna ben ik nog gaan kijken naar 3 verschillende kassen. Het is heel anders. Ze schrijven alles op en de planten staan op roosters en die roosters staan op een soort krukjes/emmers. Ook zijn veel roosters al doorgebogen. De planten staan erg laag iedereen moet bukken om ze te plukken. Je moet ook je handen wassen maar om water te krijgen moet je onder de wasbak een peddel indrukken om het water te laten stromen.

Ik heb na de middag Kirima ontmoet en hij heeft me uitleg geven over de opdracht die hij met mij wil gaan doen. Ze gebruiken nu een soort systeem bij een crop en dat willen ze ook bij de andere croppen gaan doen.

Verder heb ik nog wat handleidingen moeten lezen voor voorbereiding van morgen. Ze hebben een schema gemaakt voor de aankomende week waar, met wie en wat ik ga doen voordat ik mag beginnen met het analyseren van de data. Ik merkte wel dat ik rond 15:00 erg moe begon te worden en eigenlijk alleen nog maar wilde slapen.

Dinsdag 3 september 2019

Vandaag krijg ik uitleg over health and safety van alle machines en chemicaliën die ze hier gebruiken. Daarna ga ik de hele dag met de planners meelopen vanaf ongeveer 10:30. De health en safety uitleg vond ik niet heel erg interessant hij vertelde erg veel over chemicaliën en soorten schimmels op de planten.

Daarna mocht ik meelopen bij de planners dat vond ik wel interessant omdat het erg gestructureerd was en er een handig systeem inzit. Wel vond ik dat er heel veel mensen minnetjes hadden staan op hun scherm wat betekent dat ze niet zoveel kunnen produceren als bedacht/ gekocht is. Dit duurde ongeveer 2 uurtjes en toen heb ik eigenlijk alleen maar zitten wachten op kantoor.

S’avonds had ik nog een leuk gesprek met iemand van het gasthuis. Helaas gaat ze zaterdag al weg. Het is wel erg stil als ik thuis kom is vaak niemand en er rijden ook geen auto’s of iets dat vind ik iets minder. Ik voel me ook behoorlijk opgesloten hier. Aan mij was verteld dat ik op de farm mocht rondlopen alleen daar buiten niet. Maar nu ik hier zit is dat eigenlijk ook niet echt de bedoeling wat ik begrepen heb van de mensen hier. Ook omdat als het hier donker word alle (19:00 ong) dieren naar buiten van slangen tot apen.

Woensdag 4 september 2019

Vandaag ben ik meegelopen met de mensen die werken aan de grond van waar alle stekjes op geplant moeten worden. Ze hebben me laten zien hoe ze dat doen en hoelang ze er ongeveer over bezig zijn, omdat ze veel chemicaliën gebruiken duurt het vaak ongeveer 2 weken voordat er nieuwe stekjes in mogen. Soms besproeien ze iets en moet het 3 dagen er liggen zonder dat iemand erbij komt omdat het gevaarlijk kan zijn voor mensen hun gezondheid.

Ik was al veel eerder klaar dan geplant de bedoeling zou zijn dat ik de hele dag bij de productie voor het klaarmaken van de grond zou zijn alleen ben ik al veel eerder klaar 12:00 en daar zit al een uur “pauze” tussen. Jackie weet daarom ook niet wat ik nog meer moet doen. Om 2 uur kan ik naar iemand anders die ook daar verstand van heeft maar dat duurt waarschijnlijk ook geen 3 uur.

Ik heb ook verteld dat ik liever niet in de productie wilde puur omdat we in Nederland al zo veel verder zijn met technologie het voor mij nu niet belangrijk is om te weten hoe we dat doen met de hand. Ook omdat ik liever meer kantoor werk doe aangezien ik in me eerste stage al erg veel op de vloer heb gedaan.

Er is gister ook een nieuw iemand in het gasthuis gekomen alleen die heeft nog niet erg veel gezegd. Hij blijft voor 2 weken dus ik hoop dat hij wel wat meer spraakzaam word dan alleen maar met zijn oortjes in anders word het waarschijnlijk wel erg saai. Wel heb ik al een dag gepland met Shirlyn om iets te doen volgende week zaterdag. Ik wilde eigenlijk dit weekend al maar alle auto’s waren in gebruik.

Het was behoorlijk rustig gister middag op kantoor dat is wel vervelend omdat je eigenlijk alleen maar zit te wachten en na te denken. Ik ben iets langer op kantoor gebleven want een technicus had de wifi kabel doorgeknipt. Ik merkte wel omdat ik wat later thuis kwam dat de uren wat sneller zijn gegaan. Ursula en ik hebben samen gegeten en nog ongeveer 3 uur gepraat. Ik vind het leuk om naar haar verhalen te luisteren als ze iets verteld is ze er heel gepassioneerd over dat maakt haar verhalen ook interessant.

Donderdag 5 september 2019

Opstaan vandaag was best moeilijk had liever nog even willen blijven liggen maar ik moet om 7 uur alweer beginnen. Vandaag moet ik meelopen met de productie daar heb ik echt geen zin in. Alle technieken die ze hier gebruiken lopen zo achter. Alle plantjes staan bijna op de grond waardoor de werknemers moeten bukken heel de tijd ik krijg er een spontane rughernia van alleen al door te kijken.

Maar eerst ga ik samen met Martha nog even kijken naar hoe de grond word “gemalen” voor het planten van de volgende stek. Gister heb ik al gezien hoe ze de grote stukken malen en vandaag is het dan de bedoeling dat ik zie hoe ze het met de kleine machine doen om de “perfecte” grond te krijgen.

Zojuist heb ik een rondleiding gekregen door de elite kassen. Daar verdubbelen ze de stekjes die ze uit Nederland hebben gekregen. Als je deze kas in wil moet je andere kleren aan, krijgt speciale schoenen en moet je een haarnetje op.  Voor sommige kassen moet je zelfs douchen alleen dat hoefde ik gelukkig niet.

Daarna heb ik uitleg gekregen over de Kalanchoe’s die was gelukkig niet zo lang. Veel wat ze vertelde wist ik al dus waren we er snel doorheen. Dus vandaag heb ik weer erg lang in het kantoor gezeten en niks gedaan.

Vrijdag 6 September 2019

Vandaag heb ik heel lang moeten wachten. Ze weten niet echt wat voor werk ze aan me moeten geven. Ik denk dat ik van de 9 uur hier op kantoor zitten 3 uur iets gedaan heb of misschien zelfs minder. Het is behoorlijk saai hier. Ik hoop dat ik volgende week echt iets mag doen want hier is geen zak aan.

Vanavond was de laatste avond met Ursula. Vind het erg jammer aangezien het nu erg stil wordt in het huis. Ik merk ook dat ik last heb om me hier aan te passen aan de gewoontes. Iedereen is hier erg gelovig en weet de hele bijbel uit hun hoofd.

Zaterdag 7 september 2019

Vanochtend hebben we afscheid genomen van Ursula dit was best lastig aangezien ze me erg veel heeft geholpen deze week. Verder heb ik vandaag niet zoveel gedaan. Film en series gekeken, geslapen en opgeruimd aangezien het een bende was.

Morgen ga ik samen met Shirlyn mee naar een goed doel event. Zij werkt daar aan mee en ik mag met haar mee. Daar zullen allemaal spelletjes worden gedaan. Ben benieuwd hoe dat gaat!

Zondag 8 september 2019

Vandaag ben ik naar de stad Embu gebracht want daar had ik afgesproken met Shirlyn. Het verkeer daar is een chaos alles rijd door elkaar en er steken gewoon mensen over. Eenmaal aangekomen was het heel rustig we moesten nog even wachten op Shirlyn. Sindsdien hebben we eigenlijk van 10:30 tot 14:00 naar touwtrekken staan kijken. Er was echt niks aan en verveelde me heel erg. De autorit was nog interessanter. Verder ga ik vandaag nog een beetje film kijken en vroeg slapen want morgen gaat om 06:00 de wekker.

1. Marianne van Rijn:
    8 september 2019
    Jeetje Tessa, je doet nog minder dan ik... En ik ben op vakantie! 😂 Toch schrijf je erg boeiend, het leest prettig... Het lijkt me heel erg vermoeiend zoveel nieuwe indrukken elke dag, logisch dat je in de middag moe bent.. Vroeg op en vroeg naar bed is natuurlijk heel wat anders als je gewend bent.. De eerste week zit erop, echt knap dat je je erdoor heen geslagen hebt... Ik weet zeker, dat de 2e week je meer zal brengen.. Zet um op hè!!! 💪🏻💪🏻😘
  2. Carla Ng-Kuhn:
    9 september 2019
    Pfff Tessa, dat was een pittige eerste week. Maar je hebt je er doorheen geslagen! 🤗
    Ik kan mij indenken dat het in het begin altijd lastig is om je rol te vinden, ook voor de mensen daar. Ongetwijfeld wordt dat steeds makkelijker. Ik wens je een goede werkweek toe 💪🏻.
  3. Nicolle Drost:
    15 september 2019
    Hee Tessa, jemig dit klinkt niet jofel zeg, hou vol meis!! Hopelijk kan je nog genieten van het Afrikaanse land!