De heenreis!

1 september 2019 - Embu, Kenia

De heenreis

Zaterdag 31 Augustus 2019,

Vandaag om 12:55 vlieg ik naar Kenia. Het is nu 8:45 en we zetten de koffers in de auto en rijden richting Schiphol. Mama en ik gaan en Papa komt apart. Om ongeveer half 10 zijn we op Schiphol. We lopen met de menigte mee richting de incheckbalies en bagage drop-off. Eenmaal aangekomen ga ik in de rij staan voor de bagage. Die liep gelukkig goed door. Daarna nog even teruggelopen om doei te zeggen.

Vervolgens door alle tassen en paspoort controles gekomen. Ben nog even ontbijt en 2 flesjes drinken gehaald en ben toen meteen naar de gate gelopen. De gate was gelukkig niet zo ver weg. Daar heb ik me ontbijt opgegeten en moest ik nog ongveer 1,5 uur wachten voor we gingen boarden.

Om 12:15 zou de gate opengaan om te boarden alleen was de catering nog niet klaar. We hebben daardoor ongeveer 10 minuten nog in de rij moeten staan. Ik zat vrij snel had een stoel helemaal in het begin.  Er zat al een andere mevrouw bij het gangpad en de stoel tussen ons in was nog vrij en die bleef gelukkig ook vrij. De mevrouw naast mij en ik deden al onze spullen onder die stoel, dus we hadden lekker de ruimte.

De vlucht verliep soepel geen heftige turbulentie of iets. We landen op tijd op het vliegveld Jomo Kenyatta. Toen we uitstapte gingen we naar de visa controle. In heel de vlucht heb ik een verhaal in me hoofd gemaakt met wat ik ging doen en waar ik heen ga. Kom ik daar aan staan we in de rij gaat de mevrouw die de visa controleert opstaan en loopt weg, zonder ook maar enige informatie waar we heen moesten. Er kwam toen een andere mevrouw die zei dat we moesten invoegen bij een andere rij. Alleen die mensen wilde ons er niet tussen laten (begrijpelijk) bleven we allemaal maar een beetje staren. Na 10 minuten kwam ze weer terug en gingen we verder met de rij. Dus ik sta daar met me verhaal klaar en alles in me handen om te laten zien (paspoort, gegevens, inentingen boekje enzovoort). Kom ik bij haar vraagt ze alleen me passpoort en visa, en moest ik me vinger afdruk laten maken. Voorderest geen vragen niks heb ik me daar voor 8 uur lang zitten voor te bereiden.

Toen door naar de bagage de band rolde al toen ik daar aan kwam dus dacht top gaat het lekker snel, maar nee hoor heb nog een half uur staan wachten op de koffers dus heb wel 10x gedacht of ze mee zijn gekomen of niet en wat ik dan zou moeten doen. Na de koffers doorgegaan om je handbagage te controleren. Dat was allemaal zo gedaan en kon ik naar buiten.

Eenmaal buiten ben ik opzoek gegaan naar mijn naam bordje wat ook nog niet meeviel aangezien er hordes aan mensen en bordjes stonden. Eenmaal gevonden werd ik meegebracht naar de taxi en werd ik gebracht naar het hotel. Daar nog ff wat tv gekeken en naar bed gegaan.

Zondag 1 September 2019

Vandaag ging de wekker om 07:45 aangezien ik om 09:00 werd opgehaald door de chauffeur van Dümmen Orange. Die heeft me meteen een tour gegeven in die rit van 2,5 uur. Hij vertelde wat er een beetje te doen was en als we ergens langs reden. Er zijn hier wel heel veel dingen anders. Als je hier te hard rijd zou je zomaar mee moeten naar de gevangenis of wordt je voor meerdere uren vast gehouden. Er is ook veel corruptie op dat gebied. Je onderhandeld met de politie over de straf en hoeveel je moet betalen. Dus het zou zomaar kunnen dat jij voor 5 kilometer te hard rijden 100 euro moet betalen en iemand die bijna 20 kilometer te hard rijdt moet 50 euro betalen.

We reden op de snelweg en opeens moesten we vol op de rem omdat er een zebrapad door het midden van de snel weg loopt. Op die punten staan ook allemaal verschillende mensen die je wat willen verkopen. Toen kwamen we op een eenrichting weg uit en zaten er allemaal mensen langs de kant met ananassen en andere soorten fruit gewoon te wachten op klanten.

Er werd een brug gerenoveerd alleen was de steiger van hout en vielen er stukken hout naar beneden. Ze lopen hier nog steeds met ezel en wagen. Ook zitten er soms 3/4 mensen op een motor/scooter zonder helm en ze rijden gewoon op de snelweg.

Voor het laatste stukje moesten we een half uur off road rijden. Echt door de jungle leek het wel. Allemaal verschillende plantages en huizen. We reden door een aantal dorpjes en voelde me net een attractie omdat ik wit ben, en die kinderen bijna geen witte mensen hebben gezien.

Eenmaal aangekomen werd ik naar me kamer gebracht en ben ik gaan “uitpakken” ze hebben hier geen kasten dus heb alles nog in me koffer zitten. Ik heb wel nog een extra bed dus ik ga het daar misschien uitstallen. Een paar uur later kwam Willem de baas hier even hallo zeggen en uitleggen waar ik morgen moet zijn. Ik moet morgen om 08.00 beginnen en de rest van de dagen waarschijnlijk om 07:00 (hel).  Het is hier heel rustig lopen bijna geen mensen en je hoort alleen maar de vogeltjes. Vooor elk stuk grond staat er een hek met beveiliging je moet daar invullen wie je bent en hoelaat zodat ze precies weten wie in en uit 1 gebied gaat. Voor de rest heb ik vandaag niet veel gedaan heb nog een beetje rondgelopen hier op de farm.

Dus dit was de heenreis.

1. Annet:
    1 september 2019
    Mooi verhaal en leuke foto's. Succes met werken morgen!
  2. Carla Ng-Kuhn:
    1 september 2019
    Fijn dat je goed bent aangekomen Tessa 👍🏻. Beetje een cultuurshock zo te horen, een hele andere wereld met andere gewoontes. Bijzonder dat je dat mee mag maken! Werk ze morgen 💪🏻.
  3. Suzanne:
    2 september 2019
    Succes Tess! Ben benieuwd hoe je eerste dag was?
  4. José:
    5 september 2019
    Lieve Tessa fijn dat de reis goed gegaan is, inmiddels ben je al een paar dagen aan het werk , zal best even wennen zijn, andere cultuur , mensen en gewoontes. Ik kijk uit naar je volgende verslag leuk om te lezen.
    Veel succes en geniet van de tijd daar
    Liefs
  5. Anthony Ng:
    6 september 2019
    Hoi Tessa! Wat een enorm gaaf avontuur ben je aangegaan. Ik ben met een glimlach je blog aan het lezen! Ben zelf voor school ook naar het buitenland geweest en ik denk er nog elke dag aan! Geniet er lekker van, doe zoveel mogelijk leuke dingen en maak maar lekker veel foto’s om ons jaloers te maken. Trots op jou dikke kus.
  6. Sandy:
    6 september 2019
    Leuk om te lezen tessa, veel plezier
  7. Anouk:
    Veel plezier Tessa en een leuk verhaal groetjes Anouk
  8. Nicolle Drost:
    15 september 2019
    Ha Tessa, mijn computer doet eindelijk wat "hij"doen meot...pfoe, dus ik lees nu lekker je blog!