2e week Kenia

15 september 2019 - Embu County, Kenia

Kenia week 2

Maandag 9 september 2019

Vandaag heb ik nog 1 introductie dag van exports and cooling. Hier was ik maar 2 uurtjes mee bezig. Daarna heb ik mezelf weer bezig mogen houden en heb ik om 15:30 maar gevraagt of ik naar het gasthuis mocht want er was geen zak te doen en voelde me erg ongemakkelijk.

Dinsdag 10 september 2019

Vandaag zou ik beginnen bij de planning alleen kwam ik op kantoor aan en vertelden ze me dat de planning nog niet klaar is voor vandaag. Dus mocht ik mezelf weer bezig houden. S’middags heb ik nog een rondleiding gehad. S’avonds vroeg gaan slapen.

Woensdag 11 september 2019

Vandaag zou ik weer gaan beginnen bij de planning. Ik liep samen met Jacklyn naar de manager van planning om me voor te stellen. Alleen toen we daar aankwamen zei de manager dat ze deze week niks voor me te doen hadden. Dus jacklyn schoot zowat uit der panty want ze had vorige week al gemaild en goedkeuring had gehad. Dus ik stond daar tussen 2 mensen die ruzie stonden te maken en op een gegeven moment vroeg ik maar of ik even weg zou gaan en toen zeiden ze tegelijk ja doe maar en haal Kirima (andere manager) maar. Dus ik weer terug en Kirima halen. Zijn ze nog een half uur bezig geweest en is de conclusie dat ik helemaal niet meer naar planning ging. Dus ze moest weer wat gaan zoeken om te doen voor mij. Toen kreeg ik een map met allemaal nummers erin en zei ze dat ik dit stuk voor stuk in excel moest gaan zetten. Dus dat heb ik voor de rest gedaan. Het was al sinds week 32 niet gedaan dus moest daar beginnen en per week ben je ongeveer 2 uur mee bezig. Maar he ik had wat te doen voor nu. Ook heb ik met mijn mentor gesproken over de aankomende paar weken en wat ik in die periode zou gaan doen. De mensen op kantoor hebben mij verteld dat ik in principe alleen maar de cijfers in excel mocht zetten dat dat het dan een beetje was. Ook heb ik verteld dat ik me behoorlijk verveelde daar er is echt niks te doen en een auto regelen gaat ook veel moeilijker dan dat mij is verteld. Hij wilde nog even met Willem praten om te kijken of er nog een oplossing gevonden kon worden maar hij zei ook al dat het al een beetje klaar voor mij was. Morgen belt ie terug en dan maken we de beslissing. Daarna ben ik weer naar het gasthuis gegaan.

Donderdag 12 september 2019

Vandaag moest ik weer verder met de cijfers. Om 14.00 belde mijn mentor op en zegt hij gesproken te hebben met Willem. Willem heeft aangegeven dat hij een lokaal iemand bij mij in het gasthuis te zetten om mij gezelschap te houden maar we hadden beiden het idee dat het dan heel erg geforceerd wordt en ik wil niet iemand gaan dwingen om mij gezelschap te houden omdat de baas het zegt. Over de opdracht vertelde hij dat Willem me wel wilde helpen alleen het probleem is dat hij iets van 1 maand op vakantie gaan. Ik vond het allemaal behoorlijk vaag en we hebben toen ook besloten dat ik naar huis ga. Daarna ging ik weer verder met de cijfers in te vullen en heb ook aan iedereen verteld dat ik naar huis ga (iedereen op de farm).

Vrijdag 13 september 2019

Vandaag ben ik weer verder gegaan met de cijfers invullen het is me laatste dag hierzo en wilde het dan ook gewoon goed afsluiten. Heb best veel kunnen doen nog en het was nog even gezellig. Daarna liep ik naar het gasthuis toe en besefte ik me dat ik de aankomende 2 dagen helemaal alleen was. Dat vond ik niet een heel prettig idee aangezien ik niet alleen naar buiten mag in het donker maar mag wel alleen slapen in het huis. Morgen moet ik al om 5:00 s ‘Ochtends klaar staan want ik ga op een safari. Alleen dan is het nog donker en alles hier kraakt. Om 18:00 ging de huishoudster naar huis en ben ik snel even wat gaan eten. Daarna heb ik alle spullen gepakt die ik deze avond/ nacht nodig zou kunnen hebben en heb het in me kamer gelegd. Ook heb ik alle lampen in de huiskamer en keuken aangezet zodat ik niet om 4:30 s’ nachts door een donker huis hoef te lopen. Daarna heb ik me kamer deur op slot gedaan en ben in bed gaan liggen. Gelukkig zit de douche en toilet in me kamer dus hoefde er niet meer uit.

Zaterdag 14 september 2019

Vandaag werd ik al om 00:30 wakker en heb daarna ook niet meer kunnen slapen. Bij elke piepje en kraakje zat ik overeind in bed. Ben maar een film enzo gaan kijken. Om 04:00 ben ik eruit gegaan en ben ik me gaan klaarmaken voor de dag. Was erg blij dat ik de lichten had aangelaten zodat ik eerst met me deo kon kijken of er niemand was. Om 05:00 zat ik klaar om opgehaald te worden alleen was die man een uur te laat. Dus om 06:00 komt ie vrolijk aankloppen. Was daar niet erg blij mee en heb dat ook gezegt. Daarna zijn we gaan rijden naar de olpejata concervancy daar waren we rond 09:00. Het kantoortje was heel ouderwets en ze schreven ook nog alles op. Was gelukkig wel een pin automaat. Mijn chauffeur zei dat het het handigste was om er een gids bij te kopen dus dat hebben we dan ook maar gedaan. Ik weet niet wat het is met mij en gidsen maar ik irriteer me er altijd aan. Rijden we langs olifanten en vraag ik om even te stoppen (meerdere mensen deden dat) zegt ie nee we rijden door ik heb niet zoveel tijd. Dus ik word kwaad want ik wil gewoon even kijken en een paar foto’s nemen dus uiteindelijk wel gestopt maar was al weer helemaal klaar met die vent. Op de concervancy heb je 2 delen een beschermd gebied en het wildlife. In het beschermd gebied zitten vooral de apen die gered zijn, zebra’s en neushoorns. We gingen ook het wildlife gebied nog even in en zagen daar de giraffen, buffalo’s, zebra’s, cheetah’s en nog veel meer. Na 3 uur en 200+ foto’s verder waren we klaar en moesten we de gids nog betalen. Hij wilde het cash hebben had dat gelukkig ook meegenomen. Hij had aan het begin gezegd 4000 shilling voor 7 uur (we dachten meer tijd nodig te hebben). Alleen we waren na 3 uur al klaar en vroeg hij 4000 shilling toen dacht ik ho is even. Ik zei “u zei aan het begin van de trip 4000 shilling voor 7 uur we hebben er nu maar 3 gedaan dus dat is dan ongeveer 1800 shilling”. Hij zegt “nee 4000 shilling voor 3 uur en dat hebben we nu gedaan” nou dat ging nog ffe zo door en uiteindelijk heb ik hem 2000 Shilling gegeven,  maar was echt helemaal klaar met die vent wat een rat. Toen hadden we weer een rit van 3 uur terug naar de farm. Ik was helemaal gesloopt van die nacht en die hele trip. Ben eerst even gaan douchen en gaan lunchen. Daarna heb ik nog even gebeld en ben daarna gaan avond eten. Vandaag moest ik weer alleen slapen in het gasthuis maar ik hoefde er niet meer uit voordat de huishoudster er weer was. Dus heb aan haar gevraagt hoelaat ze er weer zou zijn zodat ik wist wanneer het “veilig” was om uit me kamer te komen. Ben in me kamer me koffers gaan inpakken en ben nog even een film gaan kijken. Rond 21:00 ben ik gaan slapen en werd s’ nachts om 4:30 weer wakker. Maar dat gaf niet zo want ik was blij dat ik in ieder geval nog een paar uur gepakt had.

Zondag 15 september 2019

Vandaag ga ik naar huis om 14:00 word ik opgehaald om naar het vliegtuig te gaan. De afgelopen 2 weken zijn heel anders gelopen dan dat er gepland, gedacht en gezegd werd, maar goed nieuwe ervaringen op gedaan en weet nu wat ik de volgende keer anders zou gaan doen.

Dit is dan ook de laatste blog helaas

1. Nicolle Drost:
    15 september 2019
    Ach Tessa wat jammer van je dappere avontuur.
    Je bent vandaag dus weer thuis met inderdaad een ervaring rijker, maar dit was niet de bedoeling zeg......
  2. Carla Ng-Kuhn:
    16 september 2019
    Wat jammer dat de stage niet was wat je had verwacht/gehoopt. Maar idd een ervaring rijker en dat is ook heel wat waard.